Wedges Algemeen

Wedges Algemeen

Serie:
Wedges
Cilinders:
PK’s:
Bouwjaar:
Productie:
Model:
TVR Tasmin 200
CC’s:
Motor:

Web redacteur voor de wedges: Leon Zijlmans

Welkom op het gedeelte van de website van de TVR Club Holland dat is gericht op de Tasmin en andere “wedge” modellen, zoals ze inmiddels door TVR kenners worden genoemd. Wedge is het Engelse woord voor “wig” en daarmee wordt de messcherpe wigvorm aangeduid, die deze modellen zo kenmerkt. Ook al is dit een Nederlandstalige website, we zullen hierna het woord “wedge” blijven gebruiken.

Het design is afkomstig van de Engelsman Oliver Winterbottom, die eerder ook de Lotus Elite en Excel modellen uit de jaren 70 heeft ontworpen, die eveneens erg scherp en hoekig zijn gestyled. Hoewel ruim 33 jaar na zijn introductie zorgt de vormgeving van de wedge nog steeds voor verdeeldheid onder de TVR liefhebbers: sommigen lopen er mee weg, maar anderen geven de voorkeur aan de modellen van of voor 1980 of van na 1992, waarin meer afgeronde vormen de overhand hebben.

In ieder geval zitten er in de wedge serie een aantal types uitgerust met V8 motoren van 3,5 liter en meer, die niet alleen erg luidruchtig zijn, maar die ook tot de meest bizarre modellen die TVR ooit heeft gebouwd kunnen worden gerekend. Dus als je niet al te opvallend deel wilt uitmaken van de TVR familie kun je deze modellen beter mijden, want ze vallen behoorlijk op met een uitstraling die wil zeggen: “kijk mij eens, ik ben trots en maak een hoop herrie” en als de vormgeving alleen niet voldoende zou zijn om de aandacht te trekken gebeurt dat zeker als je de V8 motor start en de troefkaart van het model uitspeelt die “lawaai” heet.

Een waarschuwing is hier op zijn plaats. Als je denkt dat een sportwagen ook als een sportwagen moet klinken, wees dan voorzichtig. Want hoewel elk TVR model wel een lawaaiige motor heeft, is geen enkel ander TVR standaardmodel in staat om zo’n enorme herrie te produceren als een dikke V8 wedge, die flink op zijn staart wordt getrapt.

Het vertroebelt je gezichtsvermogen en zorgt voor een vette lach op je gezicht, die een week blijft staan. En wanneer je het gebrul eenmaal van dichtbij hebt gehoord ben je verslaafd en ga je niet meer rustig slapen totdat je er ook zelf een in je garage hebt staan om je de volgende kick te kunnen bezorgen. Dat geluid is verslavend!

Vraag een eigenaar van een wedge om een ritje te mogen meerijden en je bent verkocht. Je moet er dan wel rekening mee houden, dat je als eigenaar van zo’n auto met elektrische en mechanische probleempjes te maken zult krijgen (net als bij andere auto’s van deze leeftijd trouwens), maar je wordt beloond met een brede grijns van oor tot oor, elke keer als je met deze sportwagen de weg op gaat.

Zowel in Engeland als in Nederland hebben de meeste TVR clubleden hun wedge al geruime tijd in bezit. Daarmee vormen ze een waardevolle bron van informatie betreffende hun specifieke model en ze kunnen de hele dag over hun wedge vertellen. Daarom is het aan te raden om eerst met een van hen contact op te nemen als je er aan denkt om zelf een wedge aan te schaffen. Via de club of op een van de evenementen is het mogelijk contact te leggen en wellicht is er zelfs wel een mogelijkheid om een stuk mee te rijden in het model dat je zelf zoekt of zou willen aanschaffen, zodat je je er van kunt overtuigen of zo’n dikke vette V8 wedge wel echt bij je zou passen. In TVR modellen is meer specifieke informatie te vinden over de verschillende modellen en hun motorisering.