350i

350i

Serie:
Wedges
Cilinders:
8 cilinders
PK’s:
197
Bouwjaar:
1983 – 1989
Productie:
955
Model:
TVR Tasmin 350i/SX
CC’s:
3528
Motor:
Rover V8

350i

In 1983 had Peter Wheeler een inval voor een ingreep die in de jaren 60 ook al eens was toegepast bij de Tuscan. Het inbouwen van een sterke V8 Rover motor (gebaseerd op het Buick motorblok van begin jaren 60) met 190 pk in het Tasmin chassis leverde de zo gewenste prestatieverbetering op en het resultaat was de 350i. Het model kon op prestatie concurreren met een Lotus Esprit S3 of een Porsche 924 Turbo. Het chassis was evenals de M-series een buizenchassis, maar was wel sterker en 4 inch langer.
Het automagazine CAR was lovend over dit nieuwe model en noemde het de beste sportwagen sinds de Ferrari 270GTB, wat een enorm compliment was en niet onterecht want dit model zou uitgroeien tot een van de meest succesvolle TVR’s ooit.

In 1986 werd een S2 uitvoering geïntroduceerd van zowel de 280i en de 350i, die vooral te onderscheiden is van het 1985 model door zijn aerodynamisch vormgegeven zijspiegels, die in de wagenkleur zijn gespoten. Verder werd de achterwielophanging aangepast en de originele draagarmen werden vervangen door een veel beter en robuuster subframe, dat zorgde voor meer grip en een betere wegligging.

Bij een beperkt aantal auto’s werd het motorvermogen verder opgevoerd door de montage van een Sprintex compressor. Deze worden aangeduid als 350SX.