Tasmin 280i

Tasmin 280i

Serie:
Wedges
Cilinders:
6 cilinders
PK’s:
150
Bouwjaar:
1984 – 1987
Productie:
1167
Model:
TVR Tasmin 280i
CC’s:
2792
Motor:
Ford Cologne V6

Tasmin V6

De ontwikkeling van de Tasmin, zoals de eerste wedge werd genoemd bij zijn introductie, startte in 1977 in het pand van TVR aan de Bristol Avenue met input van twee ex-Lotus medewerkers Oliver Winterbottom, voor het ontwerp en Ian Jones, voor de techniek. Beiden waren daarvoor nauw betrokken bij de Lotus modellen Eclat en Elite. Binnen een jaar was een prototype gereed om getest te worden en tegen het einde van 1979 waren niet een maar zelfs drie modellen productierijp. De eerste daarvan, de fixed head Coupe (FHC), werd verrassend als wereldprimeur gepresenteerd op het Brusselse Autosalon op 15 januari 1980. Op de Engelse Motorshow in het NEC in oktober 1980 werden alle 3 de modellen gepresenteerd en kreeg de Tasmin Coupe gezelschap van de vierzits FHC Plus 2 (eigenlijk een 2+2) en daarnaast van een cabriolet model, die de Engelsen aanduiden met Convertible.
Deze 3 modellen werden in eerste instantie voorzien van een V6 motor geleverd door Ford Keulen met een inhoud van 2.792cc. Deze krachtbron was voorzien van benzine-inspuiting en produceerde 162 pk. De standaard bak had 4 versnellingen zonder overdrive, terwijl een automaat optioneel leverbaar was vanaf oktober 1980.
De Coupe was voorzien van een volledig glazen en schuin aflopende achterklep, een lange, lage neus en een sterk hellende voorruit. De Plus 2 week hiervan af met een kortere neus, aangepaste zijpanelen en een andere voorspoiler en – uiteraard – 2 kleine extra stoelen achterin. De cabriolet beschikte over een nieuw ontworpen, uit 2 delen bestaande, soft top constructie met een hard middengedeelte, dat volledig kon worden uitgenomen en in de koffer geplaatst en waarbij de bestuurder kon kiezen om het achterste deel, gemaakt van canvas met een plastic achterruit, naar beneden te klappen voor het echte cabrio-gevoel of overeind te laten staan, waardoor een soort “targa” look werd gecreëerd. Eigenlijk een ‘drie-in-een’ sportwagen dus, die ook nog was voorzien van inklapbare koplampen, die de wig-vorm nog verder versterken wanneer ze niet gebruikt worden.
De Tasmin kende ook een tweetal echte technische primeurs: het was de eerste keer dat een gelaagde voorruit volledig verlijmd werd toegepast in een productiemodel en daarnaast was de Coupe als eerste voorzien van een in de achterruit verwerkte radioantenne.
Eindelijk had TVR zijn nieuwe modellenprogramma voor de 80er jaren, maar het was waarschijnlijk 5 jaar te laat en de ontwikkeling er van had erg veel geld gekost.

280i

In 1983 werd een bescheiden facelift voor de gehele serie doorgevoerd met de introductie van de Tasmin Series 2, die tevens een naamsverandering met zich meebracht naar de aanduiding 280i, die op de inhoud van de in dit model toegepaste V6 motor wees.
Eind 1983 werd het V6 blok om te voldoen aan de uitlaatgas emissie-eisen voor de export voorzien van een katalysator (wat een vermogensverlies van zo’n 15 pk opleverde). Daarmee werd het ook mogelijk dit 280i model te gaan exporteren naar Noord-Amerika, waar de verkoop weer op gang kwam in het voorjaar van 1984. Daar was nog steeds een geïnteresseerd koperspubliek aanwezig en al snel gingen de wedges in grotere aantallen de oceaan over, zowel naar de USA als naar Canada. Uiteraard allemaal links gestuurd en dus is het voor geïnteresseerde Nederlandse kopers een interessant gebied om een auto te zoeken en die dan zelf naar Nederland te halen. Uw web redacteur is zo zelf ook aan zijn auto gekomen en er worden er nog steeds regelmatig modellen aangeboden in verschillende condities, maar veelal tegen aantrekkelijke prijzen.
In totaal zijn er tussen 1980 en 1988 862 wedges gebouwd met de V6 2,8 liter motor, waarvan verreweg het grootste deel als cabriolet.