Tasmin 200

Tasmin 200

Serie:
Wedges
Cilinders:
4 cilinders
PK’s:
101
Bouwjaar:
1981 – 1984
Productie:
61
Model:
TVR Tasmin 200
CC’s:
1993
Motor:
Ford Pinto i4

Tasmin 200

Tegen 1981 werd eigenaar Martin Lilley opnieuw getroffen door financiële tegenslag. Een juridische strijd met de Amerikaanse douane over de import van 25 geleverde 3000S modellen die echter niet aan de emissie-eisen voldeden, terwijl op de importdocumenten werd beweerd van wel, werd verloren waardoor de auto’s tijdelijk werden geconfisqueerd en de verkoopwaarde van PSt 287.500 nooit werd ontvangen. Verder konden de Tasmin modellen niet in Amerika worden verkocht, omdat de V6 motoren van Ford Keulen op dat moment niet voldeden aan de nieuwe emissie-eisen. En tenslotte bleef het verkoopsucces van de Tasmin in de thuismarkt Engeland achter bij de verwachtingen vanwege de fors hogere prijs (PSt 12.000) ten opzichte van de uitlopende Taimar modellen, die op dat moment zo’n PSt 9.000 kostten.

Nadat pogingen om een private investeerder aan te trekken of staatssteun te verkrijgen van de Britse overheid faalden, verkocht Martin Lilley het bedrijf aan Peter Wheeler, die als aandeelhouder, koper van 3 TVR modellen en enthousiasteling voor het merk zijn in de olie-industrie verdiende kapitaal inzette om de fabriek te redden en als nieuwe eigenaar zijn favoriete merk weer toekomst te geven.

Omdat hij zich realiseerde dat het van groot belang zou zijn om het prijsprobleem op te lossen introduceerde hij bijna direct na zijn aantreden een instapmodel Tasmin 200. Door het weglaten van een aantal features zoals elektrische ramen en de radio-cassettespeler en daarnaast het inbouwen van een kleinere 4-cylinder 2 liter Ford motor met 101 pk uit de Amerikaanse “Pinto”, die ook werd toegepast in de Engelse Capri en Cortina modellen, kon TVR een sportwagen aanbieden voor een prijs van PSt 9.995. Deze ‘200’ bleef dan ook tot 1984 in productie, hoewel er maar een bescheiden aantal (61 stuks) zijn gebouwd, waarvan 45 cabriolets. Het koperspubliek had kennelijk toch meer interesse in de krachtigere modellen.