Griffith 200

Griffith 200

Serie:
Pre M-series
Cilinders:
8 cilinders
PK’s:
271
Bouwjaar:
1964 – 1965
Productie:
Model:
TVR Griffith 200
CC’s:
4740
Motor:
Ford 289 CI

De TVR Griffith 200 (of Griffith Series 200) was een lichtgewicht sportwagen met een polyester carrosserie. In de Verenigde Staten was het merk Griffith en het model Series 200, terwijl in het Verenigd Koninkrijk het merk TVR was en het model Griffith 200.
Jack Griffith kwam met het idee voor dit model in 1964 en hij legde de rechten vast om deze auto’s in de USA te mogen verkopen. Griffith runde een auto werkplaats in de USA voor klanten als Gerry Sagerman en Mark Donohue, die beiden in 1962 met een TVR Grantura hadden geraced op de Sebring International Raceway. Het concept voor de Griffith Series 200 werd bedacht tijdens een diner met Carroll Shelby, toen Jack Griffith verklaarde dat hij een auto kon bouwen die een AC Cobra qua prestaties zou kunnen verslaan.
Griffith’s eerste poging was het monteren van de Ford V8 motor van Mark Donohue’s AC Cobra in een TVR Grantura. Aangezien dit idee niet het gewenste resultaat opleverde werd er verder gesproken over alternatieven. Griffith verzocht TVR om hem een aangepast TVR Grantura chassis te leveren zonder motor of transmissie en TVR was hiertoe bereid.
In een poging om de motor en de versnellingsbak passend te kunnen monteren werden een aantal delen verwijderd van het chassis van de Grantura Mk 3 en verschillende stukken van het chassis werden simpelweg net zo lang met een hamer bewerkt totdat de aandrijflijn er uiteindelijk in paste. De remmen werden niet aangepast, hoewel er iets bredere (185) banden werden gemonteerd.
De Griffith Series 200 kon naar keuze worden voorzien van een 195 pk (145 kW) motor of van een nog sterkere 289 cubic inch (4.74 liter), die 271 pk (202 kW) leverde. De acceleratie van 0 tot 60 mph (96 km/u) was extreem goed en vergde slechts 3,9 seconden en de auto kende een topsnelheid van 150 mph (240 km/u), waarmee het model zich classificeerde als een fabrieks ‘hot-rod’.
Het immense vermogen, de korte wielbasis en het beperkte gewicht van deze auto’s zorgde er klaarblijkelijk voor dat ze erg moeilijk handelbaar waren. Ondanks de enorme prestaties werden er slechts 192 Griffith 200s geproduceerd in de USA, voordat het model werd opgevolgd door de TVR Griffith 400 (Griffith Series 400).