Grantura Mk III

Grantura Mk III

Serie:
Pre M-series
Cilinders:
4 cilinders
PK’s:
Bouwjaar:
1962 – 1967
Productie:
218
Model:
TVR Grantura Mk III (1800)
CC’s:
1622 of 1798
Motor:
MGA engines

Grantura Mk III
De Grantura Mk III bracht de eerste grote ontwerpwijziging uit de geschiedenis van TVR. Het model was gebouwd op een geheel nieuw ontworpen chassis, waarop een nieuwe, maar nog wel herkenbare carrosserie was gemonteerd. Dit volledig nieuwe chassis was een grote verbetering en was ontworpen om zowel stijfheid als sterkte te verkrijgen en het resultaat was een vooruitstrevend buizenchassis met een beperkt gewicht. Boven- en onderliggende draagarmen rondom kwamen in de plaats van de starre VW-ophanging en deze werden aangevuld door telescopische schokbrekers.
Meer stabiliteit werd verkregen door de wielbasis met 1,5 inch te verlengen en dit kwam ook ten goede aan de ruimte in het interieur. Veel onderdelen van de ophanging werden in eigen beheer geproduceerd, terwijl veel andere onderdelen werden betrokken uit de voorraad van autofabrikant Triumph. Het vernieuwde chassis, ontworpen door John Turner, zou uiteindelijk de basis vormen voor de diverse TVR modellen in de daaropvolgende 10 jaar, tot aan de 2500 M in 1972. Helaas, de beschikbare financiële middelen van de TVR fabriek waren beperkt en er werden in totaal slechts 90 Mk. III’s geproduceerd.

 

The final series of cars had a new, longer and stiffer chassis and coil sprung independent suspension. This chassis was designed by John Thurner and would form the basis of the one used by TVR up to the launch of the 2500M cars in 1972.

The Series III and Series III 1800 used MG engines, either 1,622 or 1,798 cc respectively, although Ford or Coventry Climax units were also available for the earlier Series III model.[5]

Approximately 300 cars were built (estimated to be 60 of the Series III, 30 of the Series III 1800, 128 of the 1800S and 78 of the MkIV) before being replaced by the Vixen.

The Grantura 1800S was replaced the Mk. III and showcased an all new redesigned boy shell that came with a ‘Manx-tail’, a much larger rear window and the round ‘Ban-the-Bomb’ tail lights from the Ford Cortina. Introduced in the summer of the 1964, the Grantura 1800S was produced until July of 1966. The 1800S was upgraded in a large attempt to refine the TVR marque. It was eventually abandoned.

The aged Grantura was replaced with Vixen for the 1968 model year along with the Tuscan series.