Grantura Mk II

Grantura Mk II

Serie:
Pre M-series
Cilinders:
4 cilinders
PK’s:
Bouwjaar:
1960 – 1962
Productie:
400
Model:
TVR Grantura Mk II (a)
CC’s:
1340 – 1622
Motor:
MGA 1600 of Ford Kent

Grantura Mk. II
Het Mk. II model werd geïntroduceerd in 1960 en kenmerkte zich door andere motoren met de 1600cc MGA motor als de zwaarste motorisering. Andere wijzigingen van de MK II hielden onder meer in nieuwe verlichting en verbrede spatborden. De Mk II realiseerde hogere verkoopaantallen, maar toch werd de MK IIA in 1961 als opvolger gepresenteerd.
De MK IIA kende slechts kleine verbeteringen op gebied van de beschikbare motoren samen met minimale detailveranderingen. De belangrijkste aanpassing was het voortaan standaard monteren van Girling schijfremmen op de voorwielen op alle modellen. Verschillende prestatie verbeterende updates waren beschikbaar op de Mk IIA waar onder de optionele lichtgewicht aluminium cross-flow HRG-Derrington cilinderkop. De laatste MK IIA werd gebouwd in september 1962 en het model is beroemd, omdat het de meest populaire TVR was die ooit werd geproduceerd. In totaal werden er 400 exemplaren van de series II gemaakt en het model behield dezelfde carrosserie als die werd gebruikt in de eerste TVR Coupés die in 1958 werden gebouwd.
De Series II had standaard MGA motoren, maar klanten konden kiezen uit een variëteit aan motoren. De IIA gebruikte de MGA 1,622 cc of de Ford 1,340 cc motor en schijfremmen voor waren standaard, evenals de “rack and pinion” stuurinrichting.
Een model met de 1.600 cc MGA motorisering werd in 1961 onderworpen aan een roadtest door het Britse autoblad ‘The Motor’. Er werd een topsnelheid gemeten van 98.4 mph (158.4 km/h) en een acceleratie van nul tot 60 mph (97 km/h) in twaalf seconden. Het gemeten brandstofverbruik was 32.8 mijl per imperial gallon (8.6 liter/100 km; 27.3 mpg-US). De testauto kostte destijds nieuw £1,298 inclusief belastingen.

Van dit model zijn er ongeveer 400 gebouwd.