Grantura Mk I

Grantura Mk I

Serie:
Pre M-series
Cilinders:
4 cilinders
PK’s:
100
Bouwjaar:
1958 – 1960
Productie:
100
Model:
TVR Grantura Mk I
CC’s:
1098 – 1489
Motor:
Coventry Climax

In het begin van 1959 leverde Grantura Engineering de componenten en carrosserieën voor TVR, terwijl Layton Sportscars Ltd. de eindmontage deed . Grantura Engineering werd om fiscale redenen opgezet als dochter van TVR.
De nieuwste TVR werd vernoemd naar de nieuwe onderneming Grantura Engineering , de Grantura . Deze nieuwe auto was de basis voor het ontstaan van een nieuwe niche in de automobielmarkt voor het merk TVR.
TVR Cars positioneerde zich in de markt voor snelle en aantrekkelijke op glasvezel gebaseerde sportwagens geproduceerd op basis van een sterk buizenchassis.

De TVR Grantura is het eerste model in een lange lijn van TVR ‘s en debuteerde in 1958 . De auto doorliep een reeks van ontwikkelingen die leiden van de I tot en met IV en 1800S modellen. De laatste modellen werden gemaakt in 1967 .

Deze coupés werden met de hand gebouwd in de TVR -fabriek in Blackpool met een scala aan specificaties en kon desgewenst ook gekocht worden in kit-vorm. Alle auto’s werden samengesteld met onderdelen van andere merken; Austin – Healey remmen , VW Kever- of Triumph ophanging en BMC achterassen. Kopers konden kiezen uit een scala van motoren die een keuze van kant of kopkleppenmotoren van Ford , een Coventry Climax eenheid of de MGA B – series motor.

De Grantura carrosserie is gemaakt van glasvezel versterkt kunststof en er zaten tal van eigen ontwikkelingen in. De motorkap werd scharnierend aan de voorzijde . Er was geen opening aan de achterzijde van de auto, de “kofferbak” moest worden benaderd vanuit de auto – het reservewiel werd verwijderd via de voordeur .

bij de Series I van de Grantura’s werd het carrosserie van glasvezel vast gepolyesterd aan het buizenframe . De auto is ontworpen rond een 1098 cc Coventry Climax Type FWA motor, maar tijdens de productie zijn ze ook voorzien van andere krachtbronnen zoals een 1172 cc Ford zijklepper 1600 cc of een BMCmotor van de MGA . De ophanging was van een VW Kever, de trommelremmen van een Austin Healey 100 en de voorruit van de Ford Consul.
Er zijn ongeveer 100 Series I Grantura’s gbouwd van 1958 tot 1960.