3000S

3000S

Serie:
M-series
Cilinders:
6 cilinders
PK’s:
138
Bouwjaar:
1978 – 1979
Productie:
258
Model:
TVR 3000S (Turbo)
CC’s:
2994
Motor:
Ford Essex V6

Het laatste type carrosserie van de M Serie, een open roadster, arriveerde in 1978 als de TVR 3000S (in sommige landen op de markt gebracht als de “Convertible” en tenminste eenmaal de “Taimar Roadster” genoemd. Net als de Taimar was de 3000S qua techniek identiek aan de 3000M; de carrosserie was echter behoorlijk drastisch gewijzigd. Alleen de neus van de auto was nog gelijk aan die van de eerdere coupé’s terwijl de voorruit, de deuren en de achterzijde allemaal waren aangepast. De gemonteerde deuren lieten een draaimechanisme niet toe en daarom werden schuiframen gebruikt. Deze konden ook geheel worden uitgenomen en opgeborgen in de kofferbak, die voor de eerste keer bij een TVR bestond uit een apart compartiment met een eigen klep. De achterklep werkte elektrisch op dezelfde manier als de achterklep van een Taimar hatchback kon worden geopend. Het ontwerp van het 3000 S model was nog niet geheel gereed toen de eerste auto’s werden geproduceerd en daarom waren deze modellen, inclusief het prototype, nog niet voorzien van een opening voor de toegang tot de kofferruimte. De uiteindelijke styling aanpassingen en de productie van de mallen voor de polyester carrosserie werden uitgevoerd door Topolec Ltd. uit Norfolk. De vormgeving van de 3000S cabriolet werd later in een wat gemoderniseerde vorm in 1987 opnieuw toegepast bij de introductie van de TVR S Serie (hoewel deze S bijna geen enkel onderdeel gemeen had met de eerdere M-Serie modellen).
De voorruit en het neerklapbare dak van de convertible waren afgeleid van die van de Jensen-Healey roadster. Omdat Jensen Motors in 1976 de productie had stilgelegd werden de voorruit en de zijruiten echter geproduceerd door een bedrijf met de naam Jensen Special Products, die werd gerund door voormalige Jensen medewerkers. Het finale ontwerp voor het neerklapbare convertible dak werd gedaan door de Car Hood Company in Coventry.
Op het moment dat de productie van de 3000S werd beëindigd (met een productie- aantal van 258 auto’s), kostte dit model in Engeland £8,730. Van dit productie aantal waren er 67 met een links stuur en er werden er 49 geëxporteerd naar Noord Amerika.
Een beperkt aantal 3000 S auto’s werd geleverd met de Turbo motor voor extra sportieve prestaties.

Bekijk PDF