3000M

3000M

Serie:
M-series
Cilinders:
6 cilinders
PK’s:
138
Bouwjaar:
1972 – 1979
Productie:
654
Model:
TVR 3000M (Turbo)
CC’s:
2994
Motor:
Ford Essex V6

De 3000 M maakte zijn debuut op de Earl’s Court Motor Show in oktober 1972 als een alternatief ten opzichte van de 1600M en de 2500M met betere prestaties. Dit type Coupe maakte gebruik van de 3.0 liter Ford Essex V6 motor en kostte in oktober 1972 een bedrag van £2.278. De standaard 4-versnellingsbak was ook leverbaar met een inschakelbare Laycock de Normanville overdrive. De vroege productiemodellen wogen rijklaar ongeveer 950 kg

3000M (2)Het speciale model 3000 ML werd maar 1 jaar geproduceerd tussen 1973 en 1974 en dit type was een speciale luxere uitvoering van de 3000M met als extra uitrusting een notenhouten dashboard, lederen bekleding, Wilton matten, een schuifdak en stoelen met een hogere rugleuning van een ander type dan die in de standaard modellen werden gemonteerd. Er werd ook extra geluidsisolatie toegepast een een hemelbekleding van ‘West of England’ stof. In totaal werden er 654 types van de 3000 M met een atmosferische motor geproduceerd, waarin zowel de standaard als de luxere uitrusting niveaus waren inbegrepen.
Teneinde de prestaties van de 3000M verder op te voeren, contracteerde TVR Ralph Broad van motortuning bedrijf Broadspeed, om een turbolader te ontwikkelen voor de Ford Essex engine. Het uit deze samenwerking resulterende 3000M Turbo prototype werd voorgesteld op de 1975 British International Motor Show in het Earl’s Court tentoonstellingscomplex in Londen en vervolgens ging dit model in productie.
In plaats van brandstofinjectie werd een carburateur in een onder druk staande doos boven op de motor gemonteerd, terwijl de turbo zelf laag en voorin de motorruimte gemonteerd, zodat de uitlaatspruitstukken hun opening naar voren moesten hebben. vooruit te verlaten. De compressieverhouding was verlaagd om de interne druk in het motorblok terug te brengen. De modellen met turbo waren voorzien van Koni schokbrekers en bredere banden dan de modellen met standaard motorisering. Uiteindelijk produceerde TVR ook in kleine aantallen de Taimar Turbo en de 3000 S Turbo.
Broadspeed turboVan alle Turbo modellen werden er 4 gebouwd volgens de “Special Equipment” (SE) specificatie, dat inhield een lederen interieur, uitgebouwde spatborden, grotere Compomotive meerdelige aluminium velgen en een ‘limited-slip’ differentieel. Van deze 4 modellen waren er 3 Taimar Turbo SE’s en 1 ervan was een 3000S Turbo SE. Deze enige 3000S Turbo SE werd door Martin Lilley zelf als zijn persoonlijke transportmiddel gebruikt tot hij de auto verkocht. De SE specificatie was ook beschikbaar voor de modellen met de normale motoren, maar het is niet geheel duidelijk hoeveel er van uiteindelijk zijn geproduceerd. Sommige standaardauto’s werden door de fabriek later op verzoek van de klant alsnog voorzien van de uitgebouwde SE-spatborden.
De chassisnummers voor de modellen met turbo werden door elkaar gebruikt met de atmosferische motor modellen binnen dezelfde nummerreeksen, waardoor de productieaantallen wat lastiger zijn te herleiden.