1600M

1600M

Serie:
M-series
Cilinders:
4 cilinders
PK’s:
86
Bouwjaar:
1972 – 1973
Productie:
148
Model:
TVR 1600M
CC’s:
1598
Motor:
Ford Kent

De TVR M Serie is een reeks sportwagens, gebouwd door autofabrikant TVR tussen 1972 en 1979. Deze serie was de opvolger van de TVR Vixen en Tuscan modellen en wordt gekenmerkt door een gemeenschappelijk chassis en een zelfde carrosserie.
Net als de overige TVR modellen daarvoor en daarna gebruiken de M Serie auto’s de lay-out van een voorin geplaatste motor en achterwielaandrijving gecombineerd met de montage van een carrosserie op een separaat chassis. De carrosserieën zelf zijn geproduceerd met gebruikmaking van met glasfiber versterkte kunststof (GRP). De periode van de M Serie wordt gewoonlijk verbonden met Martin Lilley die, samen met zijn vader, op 30 november 1965 eigenaar werd van het bedrijf.
De M Serie werd door toenmalige testers beschouwd als een luidruchtig maar snel model met een uitstekende wegligging. Negatieve punten daarentegen waren de ongebruikelijke ergonomie en zitpositie en het soms problematische verwarmings- en ventilatiesysteem.
De 1600M, geïntroduceerd in juni 1972, maakte gebruik van de 1.6 liter Ford Kent motor die ook werd geleverd in de Ford Cortina GT. Het vermogen werd op de weg gebracht via een 4-versnellingsbak, eveneens van Ford en een differentieel afkomstig van de Triumph TR6. Hoewel de 1600M misschien een beetje tam was in vergelijking met de andere leden van de TVR familie, bood het model niettemin een plezierige combinatie van goede prestaties, aantrekkelijke vormgeving en een redelijk brandstofverbruik.
De productie van de 1600M werd in april 1973 stopgezet, maar weer ter hand genomen voor het modeljaar 1975 om tegemoet te komen aan de toenemende vraag naar zuinigere autotypes als gevolg van de oliecrisis in 1973. In oktober 1972 was de verkoopprijs £ 1.980. In totaal zijn er 148 stuks gebouwd om het moment dat de productie in 1977 definitief werd beëindigd.